Sfintii Imparati Constantin si Elena
Sfintii
Constantin si Elena, "cei intocmai cu Apostolii", sunt pomeniti in
Biserica Ortodoxa pe 21 mai. Sarbatoarea Sfintilor Constantin si Elena
este strans legata de taina si puterea Sfintei Cruci – semnul central
al religiei crestine. Sfantului Constantin i s-a aratat pe cerul amiezii
semnul Crucii spre biruinta (In hoc signo vinces – “Intru acest semn
vei invinge”), in pragul infruntarii cu paganul Maxentiu, iar Sfinta
Elena, mama sa, a descoperit la Ierusalim Crucea pe care Mantuitorul a
fost rastignit. Sfanta Imparateasa Elena a trecut la Domnul la anul
327, putin dupa intoarcerea de la Ierusalim, iar Sfantul Imparat
Constantin in 337, dupa 31 de ani de domnie.
Constantin cel Mare si crestinismul
Convertirea - Parerile istoricilor asupra lui Constantin cel Mare (306-337) sunt contradictorii. Biserica Ortodoxa
il cinsteste ca Sfant, iar cea Romano-Catolica recunoaste ca e "mare".
In schimb, protestantii si unii cercetatori profani vad in el doar un
insemnat om politic, condus de interese personale si de stat, care a
servit Biserica pentru a si-o aservi. Insa majoritatea istoricilor,
dintre cei mai obiectivi, apreciaza favorabil pe Constantin cel Mare ca
om de convingere religioasa.
Convertirea lui la crestinism, nu poate fi totala
dintru inceput, iar politica lui religioasa nu trebuie judecata numai
dupa unele acte. Cat priveste realitatea si sinceritaea convertirii lui
la crestinism, ea este evidenta, fiind marturisita de el insusi si de
contemporanii lui.
Inainte de toamna anului 312, religia lui era pagana
: cultul sincretist al soarelui - Sol invictus, introdus de imparatul
Aurelian, cu unele influente neoplatonice. Schimbarea suprinzatoare a
lui Constantin s-a produs in ajunul luptei cu Maxentiu si este
interesant ca el atribuie victoria obtinuta ajutorului lui Dumnezeu.
Dupa istoricii crestini, Eusebiu de Cezareea si Lactantiu, Constantin a
vazut pe cer ziua, in amiaza mare, o Cruce luminoasa, deasupra soarelui
cu inscriptia: in hoc signo vinces. Noaptea, i s-a aratat, in timpul somnului, Iisus Hristos,
cu semnul crucii, pe care-l vazuse ziua pe cer, cerindu-i sa-l puna pe
steagurile soldatilor ca sa le serveasca drept semn protector in lupte.
La ziua, confectiona un steag, dupa modelul aratat in vis, cu monograma
crestina, steag numit labarum. Victoria a fost castigata, spune
Lactantiu, cu ajutorul lui Dumnezeu, deoarece Constantin, ajungand in
apropierea Romei, nu avea decat 20.000 de soldati, iar Maxentiu 150.000
de soldati. Constantin a povestit mai tarziu lui Eusebiu, cu juramant,
ca semnele care i s-au aratat l-au incredintat de puterea lui Hristos si
l-au facut sa treaca de partea crestinilor.
Dupa acest eveniment, Constantin s-a apropiat tot mai mult de crestinism, convins fiind de valoarea religioasa si morala a acestuia, l-a aparat si sustinut continuu, declarandu-l religio licita in Imperiul roman, recomandandu-l imbratisarii tuturor.
Politica religioasa - Este caracterizata mai ales de cateva fapte de importanta majora :
a) Edictul de la Milan (313) - Prin
acest edict asigura libertatea si victoria crestinismului in Imperiu.
Din tolerant fata de toate religiile, Constantin devine protector al
crestinismului. Imparatul acorda crestinismului o serie de masuri
favorabile: scuteste pe clericii crestini de obligatia grea si
costisitoare a functiunilor municipale, acorda subventii importante
pentru intretinerea clerului,
inlatura din legile penale dispozitii si pedepse contrare spiritului
crestinismului: rastignirea, zdrobirea picioarelor, stigmatizarea
(arderea cu fierul rosu). Constantin cel Mare a generalizat, ca zi de
repaus in Imperiu, in 321, Duminica, sarbatoarea saptamanala a
crestinilor.
b) Infrangerea lui Liciniu - Dupa
victoria finala asupra lui Liciniu in 323, emblemele pagane incep sa
disparasi se inmultesc masurile favorabile crestinismului. Constantin
tolereaza cultul pagan , restrangandu-l insa treptat prin anumite
masuri. Cultul imparatului a pierdut sensul
lui religios, pastrand mai mult semnificatia lui politica: cinstirea
autoritatii imparatului ca exponent al puterii Imperiului roman.
Imparatul si mama sa Elena, dadeau episcopilor indemnuri si mijloace
materiale ca sa repare bisericile sau sa ridice altele mai mari. Cultul crestin a luat o mare dezvoltare, pelerinajul la Locurile Sfinte
a luat un mare avant. In unele locuri, unde crestinii erau in
majoritate, ei au luat templele pagane, le-au transformat in biserici,
le-au inchis sau chiar le-au daramat.
c)Alegerea unei noi capitale - Roma
nu mai era capitala unica a Imperiului roman, de la Diocletian, care o
mutase la Nicomidia. Constantin s-a hotarat sa paraseasca definitiv
(Roma pagana si sa ridice un alt oras de resedinta. Acesta a fost
Bizantul, pe Bosfor, care a primit numele de Constantinopol - orasul lui
Constantin, inaugurat la 11 mai 330. Constantin face din Bizant o
capitala de Imperiu crestin, care trebuia sa arate aceasta, prin
bisericile, monumentele, atmosfera sa.
d)Convocarea Sinodului I ecumenic de la Niceea din 325 -
Reprezinta o masura importanta pentru linistea Bisericii. Aceasta pe
langa alte masuri de interes bisericesc, dovedeste dorinta lui
Constantin cel Mare de a ridica si de a ajuta Biserica, de a asigura unitatea crestinismului si a face din aceasta unitate elementul de viata si de rezistenta al Imperiului.
Acordand libertate, ajutor si privilegii
crestinismului, el a facut din minoritatea urgisita, dispretuita,
persecutata, institutia cea mai insemnata. Cu ajutorul imparatului, Biserica crestina a intrat intr-un "secol de aur".
Constantin a primit botezul de la episcopul
semiarian Eusebiu de Nicomidia si alti clerici, cu cateva zile inainte
de Rusalii, in luna mai 337. El a murit curand dupa aceea, la 22 mai,
acelasi an, in Duminica Rusaliilor si a fost ingropat in Biserica Sfintii Apostoli
din Constantinopol, ctitoria sa, cu mare fast. Pentru menitele sale si
mai ales pentru marile servicii aduse crestinismului, Biserica l-a
cinstit in chip deosebit, trecandu-l in randul Sfintilor si numindu-l
"Cel intocmai cu Apostolii".
Dumnezeului nostru Slava!
Zadkielix alias D.M
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu