Cu ocazia împlinirii a 100 de ani 
de la nasterea lui Sergiu Celibidache, cel mai mare dirijor roman, 
fundatia care ii poarta numele va organiza un festival de muzică 
clasică. Programul festivalului face o selectie inedită printre marile 
opere clasice ce erau preferate ale maestrului. Nu numai fundatia îl 
omagiază pe marele dirijor, ci si motorul de cautare Google, care ii 
dedică un doodle deosebit. Festivalul Celibidache se desfasoară pe 
durata a trei luni, mai, iunie, iulie, iar programul acestuia poate fi 
consultat pe siteul fundatiei ce-i poarta numele.
Pentru activitatea sa artistică, Sergiu Celibidache a primit 
diverse distincții, printre care: cetățean de onoare al orașului München
 (1992), membru de onoare al Academiei Române (1992), doctor honoris causa al Universității din Iași (1992), Ordinul Maximillian pentru Știință și Artă (Germania, 1993). A murit la 14 august 1996, la reședința sa din comuna La Neuville-sur-Essonne, departamentul Loiret (în apropiere de Paris). Printre alte compoziții, Sergiu Celibidache este autorul unui impresionant Requiem, a patru simfonii și al unui Concert pentru pian și orchestră, rămase în cea mai mare parte inedite.
Sergiu Celibidache (1912-1996) a fost unul dintre cei mai mari 
dirijori ai lumii. Nascut la Roman, intr-o familie instarita, si-a 
parasit parintii pentru ca acestia nu ii intelegeau pasiunea pentru 
muzica. A trait in saracie multa vreme, dar nu a abdicat niciodata de la
 dragostea sa pentru muzica. Este dirijorul care a refuzat cu 
incapatanare, de-a lungul anilor, orice fel de inregistrari audio, pe 
motiv ca ar scadea emotia prestatiilor sale. 
Academicianul Solomon Marcus a vorbit despre Sergiu Celibidache
 luni, la Biblioteca Academiei Romane, cu ocazia lansarii volumelor 
"Despre fenomenologia muzicala" (de Sergiu Celibidache) si "Celibidache:
 Intalniri cu un om de exceptie" (de Patrick Lang si Stephane Muller), 
in cadrul Editurii Spandugino. Lansarile au avut loc cu ocazia 
Festivalului "Sergiu Celibidache 100" (organizat pentru a celebrara 100 
de ani de la nasterea marelui dirijor roman). Anul 2012 a fost declarat 
Aniversare Unesco Sergiu Celibidache.
Compusă de Sergiu Celibidache în 1978, Der Taschengarten 
("Grădina de buzunar") este o suită pentru orchestră în 13 părţi. Ideea 
lucrării s-a născut dintr-o strânsă colaborare cu copiii şi este de 
asemenea dedicată acestora. Muzica prezintă puncte comune cu stilurile 
lui Maurice Ravel şi Igor Stravinski. Sergiu Celibidache acordă o 
importanţă particulară efectelor sonore. Aşa apare, de pildă, în partea a
 doua “Vântul stă, florile cântă”, un legănat idilic între instrumentele
 de suflat din lemn (lalelele) însoţit de coardele cu surdină, harpa şi 
celesta (vântul). Partea a şaptea, “Cântec noaptea crapu-şi cântă”, este
 compusă polifonic; Celibidache foloseşte acest procedeu de scriitură 
muzicală, deoarece ascultătorul poate percepe concomitent doar puţine 
voci, asemănător unui lac plin de peşti, din care puţini pot fi văzuţi 
în acelaşi timp. O îmbinare de sunete de templu tibetan cu melodii 
lirice întruchipează a zecea parte, “Rugăciune verde”. În partea a 
douăsprezecea, “Plouă soare’n stropitoare”, muzica imită murmurul 
picăturilor de ploaie. “Grădina de buzunar” a apărut în 1979, într-o 
înregistrare cu Orchestra Simfonică Radio din Stuttgart, la casa de 
discuri Deutsche Grammophon, o producţie-beneficiu UNICEF. Odată cu 
înregistrarea lucrării din 1979 (Deutsche Grammophon), au fost publicate
 pe coperta discului câteva fotografii din perioada timpurie a 
activităţii sale de dirijor şi un text pe care Celibidache l-a scris 
odată cu lucrarea. Textul va fi prezentat în concert de către 
povestitor.
Sergiu Celibidache a fost un mare interpret al muzicii post-romantice, fiind recunoscut ca dirijor neîntrecut a simfoniilor lui Anton Bruckner, precum și al impresioniștilor francezi, de la Claude Debussy la Maurice Ravel.
 Stilul său dirijoral era foarte original, fiind cunoscut în special 
pentru varietatea tempo-urilor: astfel, cu cât pasajul muzical era mai 
bogat și mai complex, cu atât tempo-ul devenea mai lent, un stil care 
dădea un efect deosebit în sala de concert. Din acest motiv, Celibidache
 a refuzat înregistrările pe discuri.
 A consemnat pentru Dvs, 
     Zadkielix alias D.M 

 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu