Translate

duminică, 1 iulie 2012

Omagiul unui om talentat, deosebit- Sergiu Celibidache

Cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la nasterea lui Sergiu Celibidache, cel mai mare dirijor roman, fundatia care ii poarta numele va organiza un festival de muzică clasică. Programul festivalului face o selectie inedită printre marile opere clasice ce erau preferate ale maestrului. Nu numai fundatia îl omagiază pe marele dirijor, ci si motorul de cautare Google, care ii dedică un doodle deosebit. Festivalul Celibidache se desfasoară pe durata a trei luni, mai, iunie, iulie, iar programul acestuia poate fi consultat pe siteul fundatiei ce-i poarta numele.

Pentru activitatea sa artistică, Sergiu Celibidache a primit diverse distincții, printre care: cetățean de onoare al orașului München (1992), membru de onoare al Academiei Române (1992), doctor honoris causa al Universității din Iași (1992), Ordinul Maximillian pentru Știință și Artă (Germania, 1993). A murit la 14 august 1996, la reședința sa din comuna La Neuville-sur-Essonne, departamentul Loiret (în apropiere de Paris). Printre alte compoziții, Sergiu Celibidache este autorul unui impresionant Requiem, a patru simfonii și al unui Concert pentru pian și orchestră, rămase în cea mai mare parte inedite.

Sergiu Celibidache (1912-1996) a fost unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii. Nascut la Roman, intr-o familie instarita, si-a parasit parintii pentru ca acestia nu ii intelegeau pasiunea pentru muzica. A trait in saracie multa vreme, dar nu a abdicat niciodata de la dragostea sa pentru muzica. Este dirijorul care a refuzat cu incapatanare, de-a lungul anilor, orice fel de inregistrari audio, pe motiv ca ar scadea emotia prestatiilor sale. 
Academicianul Solomon Marcus a vorbit despre Sergiu Celibidache luni, la Biblioteca Academiei Romane, cu ocazia lansarii volumelor "Despre fenomenologia muzicala" (de Sergiu Celibidache) si "Celibidache: Intalniri cu un om de exceptie" (de Patrick Lang si Stephane Muller), in cadrul Editurii Spandugino. Lansarile au avut loc cu ocazia Festivalului "Sergiu Celibidache 100" (organizat pentru a celebrara 100 de ani de la nasterea marelui dirijor roman). Anul 2012 a fost declarat Aniversare Unesco Sergiu Celibidache.
Compusă de Sergiu Celibidache în 1978, Der Taschengarten ("Grădina de buzunar") este o suită pentru orchestră în 13 părţi. Ideea lucrării s-a născut dintr-o strânsă colaborare cu copiii şi este de asemenea dedicată acestora. Muzica prezintă puncte comune cu stilurile lui Maurice Ravel şi Igor Stravinski. Sergiu Celibidache acordă o importanţă particulară efectelor sonore. Aşa apare, de pildă, în partea a doua “Vântul stă, florile cântă”, un legănat idilic între instrumentele de suflat din lemn (lalelele) însoţit de coardele cu surdină, harpa şi celesta (vântul). Partea a şaptea, “Cântec noaptea crapu-şi cântă”, este compusă polifonic; Celibidache foloseşte acest procedeu de scriitură muzicală, deoarece ascultătorul poate percepe concomitent doar puţine voci, asemănător unui lac plin de peşti, din care puţini pot fi văzuţi în acelaşi timp. O îmbinare de sunete de templu tibetan cu melodii lirice întruchipează a zecea parte, “Rugăciune verde”. În partea a douăsprezecea, “Plouă soare’n stropitoare”, muzica imită murmurul picăturilor de ploaie. “Grădina de buzunar” a apărut în 1979, într-o înregistrare cu Orchestra Simfonică Radio din Stuttgart, la casa de discuri Deutsche Grammophon, o producţie-beneficiu UNICEF. Odată cu înregistrarea lucrării din 1979 (Deutsche Grammophon), au fost publicate pe coperta discului câteva fotografii din perioada timpurie a activităţii sale de dirijor şi un text pe care Celibidache l-a scris odată cu lucrarea. Textul va fi prezentat în concert de către povestitor.


Sergiu Celibidache a fost un mare interpret al muzicii post-romantice, fiind recunoscut ca dirijor neîntrecut a simfoniilor lui Anton Bruckner, precum și al impresioniștilor francezi, de la Claude Debussy la Maurice Ravel. Stilul său dirijoral era foarte original, fiind cunoscut în special pentru varietatea tempo-urilor: astfel, cu cât pasajul muzical era mai bogat și mai complex, cu atât tempo-ul devenea mai lent, un stil care dădea un efect deosebit în sala de concert. Din acest motiv, Celibidache a refuzat înregistrările pe discuri.
 A consemnat pentru Dvs, 

     Zadkielix alias D.M

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu