Despre conceptul de “reproducere fidela” in muzică - episodul VII
Aspectul meu preferat
al fractalilor a fost întotdeauna legat de condiţiile de frontieră din cadrul
lor. Un fractal poate fi interpretat ca
un sistem infinit, complex (funcţional si ambiguu) fiind de fapt la graniţa
dintre haos şi stabilitate.Mai mult decat atat cred că această condiţie este un
esentială, de a imita în alte sisteme un concept dualist. De aceea ar trebui sa
luam în considerare diada semantică "da / nu".
Doar ca zone de haos
într-un fractal vor apărea pentru a avea insule de stabilitate, şi invers, până
a fi modificat in ceva hibrid, la fel poate termenul de "da" sai aibe
anumite nuante de "nu" în aceasta optica , în funcţie de ceea ce ar putea
fi numit scalarea semantica. Asa cum bine intuiti este legat de familiaritate, intimitate
şi semnificaţie personală. De exemplu, s-ar putea găsi iubitul ei,
"da" pentru a avea mai mult "nu" un observator în ea decât ceva
detasabil- din cauza amplorii termenului
este diferită pentru fiecare în semnificaţie. O metafora ilustrativa a acestui
concept este dihotomia digital-analogica. În format digital, "nu"
înseamnă "nu", pentru că este un semnificant arbitrar, care se poate
referi numai la sine. Cu toate acestea, vocala reluctanta poate reduce
definiţia noţiunii de "nu" - un reticent "nu" ar putea
părea c-ar contine un "da" în ea.
Inflexiunea vocala
pare de multe ori să fie similare cu intenţie, referindu-se la sensul in care
"nu" incearca sau mai bine zis pentru a semnifica schimbarea digitala. Un punct important este tocmai
integrarea aspectelor analog-digitale spre a fi necesare pentru înţelegerea,
chiar dacă definiţia ar putea fi încă evaziva.
Un aspect in care se
poate aminti de fractali in muzica poate avea o sumedenie de definitii mai
putin precise deoarece sistemul său comporta o definiţie ambiguă între dualismul
semantic analog-digital. Aspectul digital se referă la faptul că o parte din
acest intreg poate fi catalogat, etichetat ca fiind ceva ce se aseamana cu muzica
concreta, ce pot fi reprezentata simbolic sau explicate. Aspectul analogic se
referă la modul în care scorul este interprerat – in functie de intenţie, de inflexiune,
de nuanţă şi felul emotional de a transmite al fiecarui artist ce mijloceste un
support-partitura.
De aceea nu pot aprecia fractalii din punct de vedere estetic sau palpabil deoarece am friza ridicolul.Totusi prin acest demers , cei care caută doar regiunile haotice sau stabile în cadrul acestor considerente pot aprecia lipsa de definiţii între cele două regiuni, tratarea fractalilor fiind doar un ansamblu destul de simplu de amintit dar foarte greu de imaginat sau stiintific redat. În mod similar, atunci când se asculta muzică, fiecare o apreciază ca fiind intreg al unui eveniment musical, ca o transcendenţă de definiţii între aspectele digitale şi analogice din el, chiar dacă zonele de unul sau de altă parte pot părea a face un salt dintr-o definitie pot fi asemanate ca "insule", în funcţie de scara semantica.
Există mai multe moduri evidente, în care muzica este fractala sau haotica. Anumite tipuri de formalism de tip canonicl sunt melodice, auto-similare, precum şi schimbările în funcţie de scara armonică sau ritmica pot influenta tote cele amintite pana aici.. Deci, o linie melodica fundamentale ar putea fi reluata contrapunctic, nota cu nota , in valori mai mici. S-ar putea asculta o înregistrare de asemenea şi modifica viteza de redare, astfel încât la viteze diferite (conceptual si temporar) o anumită versiune a liniei de ecou-ar părea similară cu linia fundamentala. Cu suficient de multe din acest astfel de linii, scara originală în timp ar putea fi neinteligibila fără vreun punct de referinţă a scalarii externe. Sau, în cazul în care s-au repetat la linia de valori ritmicee mici , în compoziţie ca si in fenomenul auditiei s-ar crea un fenomen de haos generalizat .
Subdiviziunea ritmica poate fi, de asemenea, cvasi-fractal. O măsură este, de obicei divizat în patru timpi. Fiecare dintre acestea, cu toate acestea, este divizat în două optimi, care pot fi subîmpărţite, din nou, ad infinitum, sau la frecvenţă care epuizează a la long tehnica (Pe langa alte subdiviziuni log2 pot fi utilizate, şi sunt în alte culturi; muzica electronica, programata, asistata pe calculator , in special cea din Vest se bazează predominant pe log2.)
Sub formă de undă , toate aceste forme de sunete acustice au de asemenea elemente ce contin fractali.
Zadkielix alias Prof. Dr. Daniel Mihai
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu