Ev. Matei 17, 1-9
Şi după şase zile, Iisus a luat cu Sine pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan,  fratele lui, şi i-a dus într-un munte înalt, de o parte. Şi S-a  schimbat la faţă, înaintea lor, şi a strălucit faţa Lui ca soarele, iar  veşmintele Lui s-au făcut albe ca lumina. Şi iată, Moise şi Ilie s-au  arătat lor, vorbind cu El. Şi, răspunzând, Petru a zis lui Iisus:  Doamne, bine este să fim noi aici; dacă voieşti, voi face aici trei  colibe: Ţie una, şi lui Moise una, şi lui Ilie una. Vorbind el încă,  iată un nor luminos i-a umbrit pe ei, şi iată glas din nor zicând:  "Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am binevoit; pe Acesta  ascultaţi-L". Şi, auzind, ucenicii au căzut cu faţa la pământ şi s-au  spăimântat foarte. Şi Iisus S-a apropiat de ei, şi, atingându-i, le-a  zis: Sculaţi-vă şi nu vă temeţi. Şi, ridicându-şi ochii, nu au văzut pe  nimeni, decât numai pe Iisus singur. Şi pe când se coborau din munte,  Iisus le-a poruncit, zicând: Nimănui să nu spuneţi ceea ce aţi văzut,  până când Fiul Omului Se va scula din morţi.  
 
PREDICA LA SCHIMBAREA LA FATA A PARINTELUI ILIE CLEOPA
Parintilor, fratilor si iubiti credinciosi,
Biserica lui Hristos cea dreptmaritoare are un brau, cu care este  incinsa de-a lungul anului. Pe acest brau se gasesc douasprezece  margaritare preascumpe si preasfinte, adica cele douasprezece praznice  imparatesti. 
De aceea, la aceste dumnezeiesti praznice, predicile sunt mai grele si  mai dogmatice, pentru ca in aceste praznice este aratata toata taina  iconomiei in trup a lui Iisus Hristos si toata mantuirea neamului  omenesc. 
Astazi este dumnezeiasca Schimbare la Fata a Domnului, Dumnezeului si  Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Acest mare eveniment din viata  Mantuitorului nostru, aceasta mare sarbatoare si prealuminat praznic s-a  petrecut in anul treizeci si trei al vietii Domnului nostru Iisus  Hristos si in ultimul an al propovaduirii Sale. 
Mantuitorul era pe atunci in partea Cezareei lui Filip, unde marele  Apostol Petru L-a marturisit ca fiind Fiul lui Dumnezeu cel adevarat. El  i-a intrebat pe apostoli : Cine zic oamenii ca sunt Eu, Fiul Omului ?  Iar apostolii ziceau : Doamne, unii zic ca Tu esti Ilie, altii zie ca  esti Ieremia sau altii, ca Tu esti unul din prooroci ( Matei 16, 13-14  ). 
Iar Mantuitorul, vrand sa scoata din mintea lor aceasta mare greseala,  ca El ar fi unul din prooroci, care s-ar fi reintrupat, ( ca sa scoata  din mintea lor si a tuturor popoarelor crestine de mai tarziu ), a  binevoit sa-i ia pe cei trei apostoli, pe Petru, pe Ioan si pe Iacov,  fratele sau, si sa-i suie pe varful Muntelui Tabor. 
Acolo, cei trei apostoli, fiind obositi de calatoria muntelui - ca  muntele este mare, lung si inalt -, cand au ajuns cu Mantultorul sus, de  mare oboseala, au stat jos si s-au odihnit pana au adormit. Apoi,  trezindu-se ei, prin iconomia lui Dumnezeu, Mantuitorul S-a schimbat la  fata inaintea lor. Hainele Lui s-au facut ca lumina, fata Lui stralucea  mai mult decat soarele, iar ei, vazand aceasta, s-au spaimantat foarte  si au vazut ca statea in vazduh si vorbea cu doi mari prooroci, cu Moise  si cu Ilie. 
Moise era icoana si inchipuirea Mantuitorului, care a condus poporul lui  Israel prin pustie pana la primirea legii, mai inainte de venirea lui  Hristos; si Ilie, cel mai slavit dintre prooroci, care va veni si la a  doua venire sa predice Evanghelia trei ani si jumatate pe pamant,  impreuna cu Enoh si Ioan, pe vremea lui Antihrist, ca sa intoarca  poporul evreiesc la dreapta credinta. 
Stand ei asa si privind la Mantuitorul, auzeau cum vorbea Mantuitorul cu  Ilie si cu Moise in limba aramaica, limba lui Adam, pentru intrarea  care avea s-o faca El in Ierusalim si pentru preaslavita Lui patima,  pentru rastignire, pentru moarte si inviere. 
Apostolii auzeau, dar erau imbatati de lumina, de frica si de cutremur,  ca un nor deodata a cuprins varful Taborului. Dar norul acesta nu era  intunecat, ci luminos ca soarele si se intindea de la cer pana la pamant  si un glas din nor, de sus, s-a auzit : Acesta este Fiul Meu cel iubit,  intru Care bine am voit. Pe Acesta sa-L ascultati ! ( Matei 17, 5 ).
Dar, stand ei, deodata au disparut cei doi prooroci . Ilie s-a dus in  tara sa si Moise s-a ridicat la cer, iar ei au ramas uimiti, intelegand  ca Hristos nu-l Ilie, ci este Dumnezeul lui Ilie; Hristos nu-i Ieremia,  ci este Cel Care l-a sfintit pe Ieremia in pantecele maicii lui, si  iarasi ca Hristos nu este Moise, ci este Cel care a dat lege lui Moise,  pentru ca Dumnezeu anume a voit sa se arate acesti doi prooroci, ca El  este Dumnezeul proorocilor si nu unul din prooroci. 
O, minunile Tale, Doamne ! Ce era pe Tabor acum ? Taborul luase forma  Bisericii. Acolo se vedeau cele doua Testamente : Testamentul Vechi era  reprezentat prin Ilie si prin Moise, Iar Testamentul Nou, prin cei trel  apostoli : Ioan Evanghelistul, Iacov si Petru. 
" Acolo - zice dumnezeiescul parinte Efrem Sirul - au vazut apostolii pe  prooroci si proorocii pe apostoli. A vazut iconomul Tatalui, adica  Moise, pe epitropul lui Dumnezeu, pe marele Apostol Petru, caruia i s-au  dat cheile imparatiei cerurilor. Acolo feciorelnicul Legii Vechi, Ilie,  a vazut pe feciorelnicul Legii Noi, pe Ioan Evanghelistul, si s-a facut  Muntele Taborului in chipul Bisericii ". 
Acolo se aude si glasul Tatalui, dupa ce pleaca cel doi prooroci, Care zice : Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru Care am binevoit; pe Acesta sa-L ascultati !
Petru Apostolul, care iubea mult pe Mantuitorul, ca si Ioan  Evanghelistul, nestiind ce vorbeste - cum spune Evanghelia -, ar fi vrut  ca bucuria, lumina si dulceata aceea pe care o vazuse acolo, sa ramana  cu el totdeauna. De aceea, cand a vazut pe Tabor pe cei doi prooroci, ii  spune Mantuitorului : Doamne, bine este sa stam noi aici ! Sa facem  aici trei colibe ! Tie una, lui Moise una si una lui Ilie ! ( Matei 17, 4  ). Dar uitase ca-i trebuie si lui coliba si lui Ioan Evanghelistul si  lui Iacov ! Dragostea lui era sa-i umbreasca pe cei trei pe care-i  vazuse. 
Iar Mantuitorul, parca-i zicea lui Petru : 
" O, Petre, vrei sa-mi faci Mie coliba ? Iata indata vine coliba !"
Si inca stand ei de vorba, un nor luminos i-a acoperit pe dansii. Un nor  plin de stralucire si de lumina ii umbrea, le tinea si umbra si lumina.  Si-i zicea Mantuitorul lui Petru : " Iata, Petre, coliba ! Mai vrei sa  faci coliba ? Eu ti-am adus nori din cer, ca sa te umbreasca si sa te  lumineze. Adu-ti aminte, Petre, ca n-am nevoie aici de colibele tale !  Eu sunt care am acoperit poporul lui Israel, pe cei 638.000 robiti, care  au iesit din robie sub nor. Ii duceam ziua si-i acopeream ca sub aripi  de vultur si noaptea ii luminam cu stalp de foc. 
Iata, Petre, coliba nefacuta de tine ! Iata nor care straluceste mai  mult decat soarele, si-ti tine si umbra ! Deci sa stii, Petre, ca Eu  n-am nevoie de colibele tale. Eu pot sa umbresc tot pamantul si tot  cerul, ca Eu l-am facut ".
Si atunci, din acel nor preascump, aude Petru glasul Tatalui, al  Parintelui, ca se dusesera proorocii. Vine Tatal din cer si marturiseste  cine este Hristos. Ce le spune ? " Voi ati vazut ca Hristos nu-i nici  Ilie, nici Moise, nici Ieremia. Hristos Dumnezeu, Care-i cu voi pe  Tabor, este Fiul Meu cel iubit, intru Care bine am voit; pe Acesta sa-L  ascultati !" 
Dumnezeu Tatal stia ca Petru o sa-L marturiseasca pe Hristos pana la  Roma si acolo avea sa moara rastignit cu capul in jos; si Ioan  Evanghelistul avea sa fie ingropat de viu, si lui Iacov avea sa i se  taie capul cu sabia de catre Irod. Stia ca pana la moarte vor marturisi  pe Hristos.
" Dar sa stiti pe cine marturisiti ! Acesta Care pe Tabor S-a schimbat  la fata si hainele Lui se vad acum ca lumina si fata Lui ca soarele, nu  este Moise, nu-i Ilie, nici Ieremia, nu este unul din prooroci, este  Fiul Meu cel iubit, intru Care bine am voit, Pe Care si la Iordan L-am  marturisit, pe Acesta sa-L ascultati ! " 
Si asa au luat incredintare mai mult marele Apostoi Petru, cu Ioan si  Iacov, ca Iisus Hristos este Mesia, este Fiul lui Dumnezeu si nu este  unul din prooroci, ci este Dumnezeul proorocilor, Care i-a zidit pe ei  in pantecele maicilor lor. 
Dar, o, minunile Tale, Mantuitorule ! Ce s-a aratat pe Tabor ? Oare  fiinta lui Hristos ? Doamne, fereste ! Ar fi o hula sa gandesti aceasta,  ca fiinta era aceea ce iradia din Hristos. 
Prin secolul al XII-lea, a fost in Bulgaria o erezie ce se chema "  bogomili ". De la aceia au ramas cartile care se numesc " Visul Maicii  Domnului ", " Epistolia " si " Cele douasprezece vineri ", carti  apocrife pe care Biserica le-a tolerat, dar nu le-a aprobat niciodata. 
Acesti eretici aveau pretentia ca ei, atunci cand se roaga, vad fiinta  lui Dumnezeu. O, ce mare hula si nebunie ! Fiinta lui Dumnezeu, care n-o  vad heruvimii si serafimii si toate puterile cele ganditoare din  ceruri, ei aveau pretentia ca, atunci cand se roaga, apare o lumina si  vad fiinta lui Dumnezeu !
Era cea mai mare hula adusa lui Dumnezeu, ca cineva poate sa vada fiinta Lui ! Ce spune dumnezeiescul Evanghelist Ioan ? Pe Dumnezeu nimeni niciodata nu L-a vazut  ! ( Ioan 1, 18 ). Aici nu face aluzie la Dumnezeu intrupat, ca pe Acela  l-am vazut; sau la Dumnezeu, Care se arata lui Avraam, lui Isaia si lui  Moise, cu pogoramant si cu inchipuire, ci la fiinta lui Dumnezeu, pe  care nimeni n-a vazut-o niciodata.
Fiinta lui Dumnezeu este inaccesibila la toate taberele mintilor  rationale din cer si de pe pamant si nimeni nu poate sa vada ce este El  dupa fiinta. Iar acei eretici spuneau ca ei in vremea rugaciunii vad  fiinta lui Dumnezeu. 
Slava fiintei lui Dumnezeu reflecta raze si se lumina ca soarele, pentru  ca El era Insusi Dumnezeu si din dumnezeirea Lui slobozea raze ca un  soare intens dumnezeiesc. Ceea ce se vedea pe Tabor nu era lumina  creata, ci necreata, lumina care izvora din dumnezeirea Lui si era slava  fiintei lui Dumnezeu sau lumina slavei lui Dumnezeu. 
Aceasta era deosebirea intre schimbarea la fata a lui Hristos si a sfintilor Lui, prooroci, patriarhi si cuviosi de mai tarziu.
Tocmai aceasta a fost lupta cea mare si inversunata a Sfantului Grigorie  Sinaitul si Sfantului Grigorie Palama, preaindumnezeitul la minte, cu  ereticii Varlaam si Achindin, balaurii cei din Calabria Italiei, care-i  invinuiau pe sihastrii din Athos ca sunt bogomili, care spun ca vad o  lumina in vremea rugaciunii si ca vad fiinta lui Dumnezeu.
Dumnezeiescul Grigorie Palama, ale carei sfinte moaste, cu toata  nevrednicia, le-am sarutat acum cativa ani la Mitropolia din Tesalonic, a  fost cel mai mare teolog grec din secolul XIV. El a intrecut pe toti cu  teologia lui, fiind mai presus de apofatismul Sfantului Dionisie. 
Daca Sfantul Dionisie Areopagitul are cea mai inalta teologie, teologia  apofatica sau negativa, Sfantul Grigorie Palama a trecut si peste  aceasta. El numai cu putin a intrecut pe dumnezeiescul Maxim  Marturisitorul, prea indumnezeitul la minte, cel mai mare varf al  teologiei grecesti. Sfantul Grigorie apara pe parintii din Sfantul  Munte, pe isihasti, ca nu sunt bogomili, ca vad lumina mare in vremea  rugaciunii celei ganditoare a inimii. 
Si nu vad fiinta lui Dumnezeu, ci altceva vad. Ce vad ? Slava fiintei  lui Dumnezeu ! Cititi in Filocalia VII, care o aveti, si vedeti lupta  cea mare, care a tinut sute de ani pe tema isihasmului ! Sa vedeti,  lumina era care iradia din Hristos, dar nu era fiinta Lui. Auzi ce spune  dumnezeiescul parinte Efrem Sirul : " Din tot trupul Sau izvora raza  slavei lui Dumnezeu ". 
Deci lumina de pe Tabor nu este fiinta lui Hristos, ci slava fiintei Lui.  Sa stiti totdeauna, cei care sunteti teologi ! Ca o sa aveti discutii  cu oameni paruti filosofi ai veacului de acum. Niciodata fiinta lui  Dumnezeu nu s-a aratat cuiva, ci slava fiintei lui Dumnezeu. De aceea  canta Biserica astazi : " ... aratand ucenicilor Tai slava Ta - cat ? nu  toata, ci -, pe cat li se putea ". 
Deci, slava fiintei lui Dumnezeu s-a aratat pe Tabor apostolilor. Si  aceasta se poate arata si sfintilor in vremea rugaciunii celei  ganditoare a inimii, celor ce stiu sa se roage cu inima lui Dumnezeu.  Dar nu este aceasta fiinta Lui, ci slava fiintei Lui. Sa retineti ! 
Sa stiti un lucru. Slava fiintei lui Dumnezeu este nedespartita de  fiinta Lui. Dupa cum la soare raza nu se desparte de ea, asa si slava  lui Dumnezeu nu se desparte de fiinta Lui. Dar nu este insasi fiinta  Lui, ci slava fiintei lui Dumnezeu. 
Iata ce este, fratiIor, Schimbarea la fata a Mantuitorului. Cum v-am  spus la inceput, nu s-a facut luminarea dinafara, ci dinauntru, adica  Hristos nu Se lumineaza de altcineva, ca sa straluceasca ca luna, ci  invers. La Hristos, lumina care se vedea in Tabor nu era ca la sfintii  care se schimbau la fata. 
Asa sa intelegeti lumina de pe Tabor, asa sa intelegeti lumina pe care o  pot vedea sfintii intr-o mare si inalta rugaciune a inimii. Tot omul  este dator sa se schimbe la fata. Dar cum se poate schimba la fata ?  Daca ieri a fost desfranat si s-a marturisit, sa nu mai fie ! Daca a  fost hot, sa lase hotia ! Daca a fost injurator sau betiv, sa lase betia  si injuratul sau fumatul, sa lase rautatile, sa le marturiseasca, sa le  planga toata viata, sa faca canonul; si asa se schimba omul, nu la fata  cea din afara, ci la cea dinlauntru a sufletului. 
Si atunci, asezarea omului care a fost inainte de pacat, cu aceea care  este cand intra in fericire si in treptele duhovnicesti ale  desavarsirii, nu mai seamana. 
Ieri era ca un drac, slujind pacatului, si astazi, daca s-a pocait, si-a  indreptat viata si s-a sfintit, se face lumina si are lumina  duhovniceasca intr-insul si merge din putere in putere, dintr-o  desavarsire in alta, pe cele trei trepte ale urcusului duhovnicesc, care  sunt : 
- Nepatimirea rationala a sufletului sau faptuirea morala; 
- Slobozenia duhovniceasca a sufletului rational care-si retrage mintea  sa din simtire si o leaga cu Dumnezeu prin contemplatia naturala si duh,  si 
- Odihna duhovniceasca a sufletului rational, ( sambetele sambetelor ),  care-si retrage mintea sa chiar de la toate contemplatiile naturale in  duh, de la cugetarile cele mai inalte din zidiri si o leaga cu totul de  Dumnezeu in extazul iubirii. Amin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu